logo

Mówimy prosto o trudnych dziedzinach ...

...fundusze europejskie, przedsiębiorczość, innowacje

Wartościowa = prosta

21 lipca 2014

Dobra aplikacja powinna być intuicyjna, funkcjonalna, estetyczna, a przede wszystkim oferować wartościową treść. Wartościowa wcale nie musi znaczać bogata. Wręcz przeciwnie: w mobilnym świecie wartościowa = prosta.

Marco Arment, twórca aplikacji Instapaper pozwalającej na „odroczone” czytanie artykułów ze stron internetowych przeanalizował najczęściej używane przymiotniki w 5-gwiazdkowych opiniach o aplikacjach i serwisach. Okazuje się, że zadowoleni użytkownicy najchętniej wpisują określenie „prosty”. Ta konstatacja mówi, czego użytkownicy oczekują od treści na platformie mobilnej. "Proste" nie zawsze jest łatwe do osiągnięcia, zwłaszcza gdy bazujemy na informacjach dostarczonych, np. z wcześniej wydanych papierowych publikacji. Dlatego pracę musimy rozpocząć od dokładnej analizy zastanej treści i odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:

  1. Czy jest to cenna treść, czyli czy dostarcza czytelnikowi interesujących informacji?
  2. Czy tekst łatwo się czyta i rozumie? To bardzo ważne w przypadku użytkowników smartfonów i tabletów, którzy ze swoich urządzeń korzystają w hałaśliwym otoczeniu – na ulicy, w tramwaju. Przeznaczone dla nich informacje powinny być łatwiejsze niż treści internetowe przeznaczone do czytania na laptopie w biurze czy domu.
  3. Czy treść wymaga aktualizacji? Użytkownicy mobilni są bowiem wyczuleni na fakt, że informacje dostarczona w aplikacji czy stronie mobilnej są sprawdzone i przetworzone, także pod kątem aktualności.


Jeżeli ten test nie wypadł pomyślnie, to trzeba się poważnie zastanowić nad napisaniem nowych tekstów. Świeże podejście może okazać się łatwiejsze i tańsze niż żmudna redakcja i aktualizacja zastanych materiałów.

A teraz być może najtrudniejsza decyzja:  jaka powinna być długość tekstów przygotowywanych na urządzenia mobilne?

Złotą zasadą jest, aby były jak najkrótsze. Uważajmy jednak, żeby ostre cięcia nie pozbawiły tekstów wartości informacyjnej. Wyniki testów użyteczności stron internetowych pokazują, że internauci nie czytają, lecz skanują teksty. Jeszcze bardzie dotyczy to urządzeń mobilnych, z mniejszymi ekranami, często o gorszym kontraście i zwykle używanych w ruchu. W  badaniach przeprowadzonych przez firmę analityczną Nielsen w 2012 r.  czytający tekst na ekranie iPhona zrozumieli tylko 48% tego, co czytający ten samą treść z ekranu komputera. O tym trzeba pamiętać przygotowując teksty do aplikacji mobilnych. W praktyce oznacza to, że redaktorzy powinni budować krótkie akapity składające się z krótkich zdań, używać śródtytułów i list, które znacznie ułatwiają skanowanie tekstów.

Zrozumienie znacznie ułatwiają dobrze dobrane zdjęcia. Ale o tym następnym razem.

 

Andrzej Szoszkiewicz

Photo by DigitalRalph | Title: "content-marketing" | License: CC-BY 2.0

Wstecz