logo

Mówimy prosto o trudnych dziedzinach ...

...fundusze europejskie, przedsiębiorczość, innowacje

Mobilny boom przybiera na sile

27 stycznia 2015

Photo by Cory M. Grenier | Title: "Lenovo IdeaPad U8 MID" | License: CC-BY 2.0

Technologie mobilne zaczynają dominować w cyfrowym świecie. Tempo mobilnej ekspansji przybierze na sile w 2015 r., głównie z powodu taniejących telefonów i cen połączeń na całym świecie – to bardzo ogólna, ale trafna konkluzja raportu międzynarodowej agencji We Are Social, który ujrzał światło dzienne 21 stycznia. Na ponad 300 slajdach znajdziemy dokładną analizę zachowania konsumentów w internecie, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych. Dla nas raport ma szczególną wartość, gdyż znalazła się w nim dedykowana analiza rynku polskiego.

Oto najważniejsze konkluzje w skali globalnej:

  • W sierpniu 2014 r. liczba użytkowników mediów społecznych na całym świecie przekroczyła 2 miliardy
  • Na początku listopada 2014 r. liczba globalnych użytkowników internetu przekroczyła 3 mld osób
  • W grudniu 2014 r. liczba aktywnych abonamentów komórkowych przekroczyła łączną liczbę mieszkańców ziemi
  • Technologie mobilne przyspieszą korzystanie z internetu do poziomu ponad 50% światowej populacji do końca 2016 r.
  • W styczniu 2015 r. prawie 42% ludzi na świecie miało dostęp do internetu. To oznaczna duży skok, gdyż na początku 2014 r. odsetek ten wynosił tylko 35%. Najwięcej ludzi ma dostęp do sieci w Ameryce Północnej (88%) i Europie Zachodniej (81%), a najmniej w Azji Południowej (19%). Największa penetracja internetu występuje w Kanadzie – 97%. W Polsce 67% ma dostęp do sieci
  • Przeciętny internauta spędza ok. 4 godzin 25 minut w sieci każdego dnia. Rekordy biją Filipińczycy (6 godzin) i Tajowie, Wietnamczycy, Indonezyjczycy i Malezyjczycy (wszyscy ponad 5 godz.). Przeciętny Polak spędza w internecie prawie 5 godz.
  • W styczniu 2015 r. 31% wszystkich wejść na strony internetowe wykonano ze smartfonów – to skok o 39 punktów procentowych w stosunku do tego samego okresu w ubiegłym roku. O 17 punktów skoczyły wejścia z tabletów – stanowią one 7% wszystkich wejść. Łącznie urządzenia mobilne – 38%. Natomiast o 13 punktów procentowych zmniejszyły się wejścia z laptopów i komputerów stacjonarnych. Stanowią one 62%
  • Wzrasta szybkość mobilnego internetu – 39% wszystkich globalnych połączeń komórkowych obecnie klasyfikowanych jako internet szerokopasmowy (czyli 3G lub 4G)
  • Na świecie zarejestrowanych jest ok. 7 mld aktywnych abonamentów komórkowych, ale trzeba pamiętać, że przeciętny użytkownik telefonu wciąż utrzymuje dwa aktywne numery
  • Dynamicznie rosną zakupy online – prawie dwie trzecie Brytyjczyków kupiło coś online w ciągu ostatniego miesiąca. Kolejne pozycje zajmują Niemcy (63%), a dalej mieszkańcy Korei Południowej (62%) oraz Stanów Zjednoczonych (56%).

Polska wśród mobilnych liderów

Polska należy do najdynamiczniej rozwijających się rynków pod względem korzystania z urządzeń mobilnych. Oto najważniejsze dane:

  • Przeciętny mieszkaniec Polski surfuje w sieci przez 4 godz. 51 min., korzystając z laptopa lub PC. Dla porównania przed telewizorem spędza dziennie tylko 2 godz. 44 min.
  • 41% mieszkańców korzysta z internetu za pomocą urządzenia mobilnego (prawie 16 mln osób). Czas surfowania z poziomu smartfonu i laptopa osiągnął na początku tego roku aż 1 godz. 49 min.
  • Udział smartfonów w ogólnej liczbie wejść na strony internetowe wzrósł od stycznia 2014 r. o 277% (na świecie 39%) przy jednoczesnym spadku tego wskaźnika o 39%, jeśli chodzi o laptopy i komputery stacjonarne. Co ciekawe w przypadku tabletów jest to wzrost tylko 13%.
  • W Polsce mamy 56,5 mln abonamanetów komórkowych – 147% populacji kraju, z czego 49% to karty prepaid, a 41% abonament
  • aż 57% połączeń dokonywanych jest przez sieć szerokopasmową
  • 14% ogląda wideo na telefonach komórkowych, 20% dokonuje płatności mobilnych, 14% robi zakupy w internecie za pomocą urządzenia mobilnego.

Poniższe porównanie pokazuje, że polski rynek mobilny dogania, a pod względem niektórych wskaźników przegonił bogatsze kraje europejskie:

 

Najwyższy czas na modernizację stron internetowych

To imponujące dane, lecz niestety gorzej wygląda sytuacja pod względem dostosowania stron internetowych do urządzeń mobilnych. Dotyczy to nie tylko firm, ale przede wszystkim instytucji. Potwierdza to przeprowadzony przez nas benchmarking stron internetowych promujących walory turystyczne polskich województw prowadzonych przez Regionalne Organizacje Turystyczne lub Urzędy Marszałkowskie. Na 16 portali, aż 12 nie jest responsywnych, czyli nie jest zaprojektowanych pod smartfony i tablety. Co ciekawe, są wśród nich portale, które weszły do sieci w 2014 r., czyli wtedy, gdy już wszystkie analizy potwierdzały mobilny boom. Trzy województwa (pomorskie, podkarpackie i śląskie) mają strony responsywne lub wersje mobilne. Warmia i Mazury dopiero testuje swoją nową stronę.

Andrzej Szoszkiewicz

Wstecz