logo

Mówimy prosto o trudnych dziedzinach ...

...fundusze europejskie, przedsiębiorczość, innowacje

Jak przyciągnąć do muzeum nowych gości?

7 maja 2015

Photo by: Pedro Ribeiro Simões | Title: Museum watchers | Licence: CC BY 2.0

Średnia wieku gości odwiedzjących muzea stale rośnie. Pokolenie dorastające z nowymi technologiami, określane jako digital natives, mówi innym językiem, ma nowe potrzeby i co innego przyciąga jego uwagę. Jak zatem przygotować ofertę, która wzbudzi zainteresowanie zarówno młodych, jak i starszych odbiorów?

Niedawno w Warszawie odbyła się konferencja UX Poland, poświęcona user experience, czyli doświadczeniom użytkowników korzystających z różnego rodzaju produktów i usług. Wśród prelegentów znalazła się Iwona Pomianowska z M - Museum w Leuven, która przedstawiła najnowsze trendy w obszarze visitor experience, rozumianego jako wrażenia ludzi odwiedzających muzea lub wystawy. Ekspertka wskazała, co współczesne muzeum może zaproponować zwiedzającym:

  • Obserwacje i udział w procesie twórczym, np. w formie warsztatów,
  • Sztukę na wyciągnięcie ręki i wyjście z kolekcją do ludzi np. street art,
  • Uczynienie widza częścią opowieści, np. podczas tras zwiedzania,
  • Oferta i komunikaty dostosowane do potrzeb odbiorcy poprzez np. podejście indywidualne (rozmowa jeden na jeden), obsługę grup, zwiedzanie dla rodzin, treści skierowane do ogółu społeczeństwa,
  • W pierwszej kolejności rozrywkę dla umysłu, np. aktywizujące gry,
  • Rzucanie wyzwań i nagradzanie za sprostanie im.

Warto zidentyfikować wzorce, które kierują zwiedzającymi, i poprawić się w miejscach znudzenia bądź niezadowolenia. Tworzenie ścieżki zwiedzania nie powinno być jednorazowym projektem, ale raczej ciągłym procesem, który uwzględnia zachowania gości.

Jak to się robi w Polsce?

W naszym kraju jest już sporo miejsc, które na co dzień funkcjonują, korzystając z powyższych wskazówek. Oto niektóre z nich:

Centrum Nauki Kopernik (CNK) – tutaj corocznie frekwencja przekracza milion zwiedzających. Jak to możliwe? CNK cały czas się zmienia i daje powody do powrotów. Dodawane są nowe eksponaty połączone z różnorodnymi formami aktywności. Wspólne oglądanie zaćmienia słońca, pokazy i warsztaty, pikniki naukowe czy otwarcie ogrodu na dachu budynku to tylko nieliczne z atrakcji skierowanych do dzieci, młodzieży i dorosłych poszukujących wiedzy podanej w ciekawej formie. O tym, co obecnie dzieje się w CNK, można dowiedzieć się ze strony: www.kopernik.org.pl.

Pałac pod Globusem – to zabytek, który stał się sławny już podczas modernizacji. Akademia Sztuki w Szczecinie, która ulokowała w nim swoją siedzibę, zadbała, aby mieszkańcy dowiedzieli się o remoncie obiektu i wzięli aktywny udział w życiu kulturalnym miasta. Uczelnia wyszła z promocją na ulice Szczecina i zorganizowała akcje, takie jak: „Ładne umeblowanko”, „Piano Week” czy „photo day”. Więcej można się o nich dowiedzieć z publikacji Róża promocji II edycja.

Muzeum Powstania Warszawskiego – niemal klasyczny już przykład, jak stworzyć wierny i wiarygodny przekaz, który łączy historię z nowoczesnością i trafia do współczesnego odbiorcy. Zwiedzający mogą szukać kartek z kalendarza z roku 1944, które są poukrywane w całej ekspozycji. Gościom zostało rzucone wyzwanie, aby prześledzili przebieg powstania dzień po dniu i znaleźli wszystkie karteczki. Choć od uruchomienia muzeum minęło ponad 10 lat, instytucja nie zwalnia tempa. W tym roku strona www.warsawrising.eu zdobyła tzw. internetowego Oscara, czyli Webby Awards 2015 za najlepszą stronę internetową na świecie. Wcześniej w tym roku strona zdobyła także Mobile Trends Awards za najlepszą stronę mobilną w Polsce. Sukces w świecie online z pewnością przełoży się na wzrost frekwencji w muzeum.

Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki (ZUW) – doskonały przykład na to, jak wykorzystać atrakcyjność gmachu, w którym znajduje się instytucja. Pracownicy ZUW zostali przeszkoleni i obecnie wielu z nich prowadzi profesjonalne oprowadzania zorganizowanych grup, wycieczek, ale także indywidualnych osób. Cała trasa została wpleciona w ciekawą historię budynku, jest pełna ciekawostek i tajemnic, a wiedzę przekazuje się również w rozrywkowej formie, np. zorganizowanej dla dzieci gry fabularnej „Na ratunek kosmitom”. O ZUW pisaliśmy w publikacji Róża promocji.

Skansen w Sanoku – tutaj mamy historię dosłownie na wyciągnięcie ręki. Przenosimy się do małego galicyjskiego miasteczka z przełomu XIX i XX w., w którym wszystko tętni życiem. Zobaczymy, jak dawniej wyglądało pranie, co można było kupić w sklepie kolonialnym i posłuchamy, co ma do powiedzenia gospodarz domu żydowskiego. Poza zwiedzaniem odbywają się warsztaty, lekcje muzealne i prezentacje ginących zawodów. Więcej o skansenie w Sanoku można dowiedzieć się z publikacji promocyjnej: Park Etnograficzny w Sanoku.

Powyższe przedsięwzięcia pokazują, że opłaca się oferować coś więcej niż tylko prezentację eksponatów czy architektury. Warto obserwować bieżące trendy i próbować zaimplementować sprawdzone rozwiązania także u siebie. Z pewnością docenią to zwiedzający, którzy pochwalą się swoją wizytą wśród rodziny i znajomych bądź napiszą o niej w mediach społecznościowych. Budowanie więzi emocjonalnej ze swoimi gośćmi i dostarczanie im niebanalnych doświadczeń – to droga do wzrostu popularności i rozpoznawalności na mapie polskich atrakcji turystycznych, również wśród młodszego pokolenia.

 

Piotr Koziróg

 

Wstecz