logo

Mówimy prosto o trudnych dziedzinach ...

...fundusze europejskie, przedsiębiorczość, innowacje

Aplikacja >>promocja>>sukces

19 listopada 2014

Te dane nie są budujące: 60% dostępnych w cieci aplikacji mobilnych nie została nigdy zainstalowanych, a 80% ściągniętych aplikacji użytkownicy odinstalowują już po pierwszym przejrzeniu. Czy to oznacza, że aplikacje mobilne to chybiony wynalazek?

Nie, wszystko wskazuje na to, że ich popularność będzie rosnąć, gdyż w zalewie informacji w sieci ułatwiają dostęp do interesujących nas danych. Szkopuł w tym, że o większości nie wiemy. W przeciwieństwie do wszechobecnych reklam smartfonów czy tabletów, na reklamę aplikacji dużo trudniej się natknąć. Zleceniodawcy są przekonani, że jeżeli dostaną od producenta sygnał o zamieszczeniu aplikacji w sklepie, to użytkownicy smartfonów i tabletów od razu się na nią rzucą. A niby skąd mają o tym wiedzieć? Druga sprawa to wątpliwa jakość i przydatność wielu aplikacji Nie chcemy zaśmiecać swoich urządzeń, więc decyzję o odinstalowaniu czegoś, co nam jest niepotrzebne podejmujemy błyskawicznie. Tym bardziej, że to bardzo prosta operacja. Ale skupmy się teraz na trudnej sztuce promocji.

Działaj planowo

Poczta pantoflowa to za mało, żeby przebić się do potencjalnych zainteresowanych z naszą nową aplikacją. Powinniśmy opracować pomysłowy plan promocji. Tak jak to się robi z każdym nowym produktem czy usługą. Czynią to nawet największe marki. Oczywiście nasz klient może sobie z tego nie zdawać sprawy, dlatego każdy uczciwy producent aplikacji powinien poruszyć ten temat już podczas pierwszego spotkania. Zaoszczędzi to później rozczarowań i pretensji. Warto już na tym początkowym etapie porozmawiać o budżecie na promocję.

Tradycyjnie i skutecznieReklama dl Aplikacji mobilnej regionu

Być może dla wielu osób będzie to dziwne, lecz nowoczesną mobilna aplikację promować będziemy tradycyjnymi sposobami. Kiedy dwa lata temu odwiedziłem alpejski kurort Ladis (Tyrol Wschodni) i udałem się do Centrum Informacji Turystycznej po … papierowe broszury i mapy, przed wejściem natknąłem się na pokaźnych rozmiarów „potykacz” zachęcający do ściągnięcia aplikacji mobilnych . Podobnie jak ja, wszyscy turyści udający się po informację natknęli się na tę pomysłową, rzucająca się w oczy reklamę.

Drugą sprawdzoną formą promocji są ulotki zawierające informację o aplikacji i jej zaletach oraz sposobach jej ściągnięcia. Taką ulotkę łatwo dystrybuować w hotelach, restauracjach, sklepach czy podczas targów. Krótko: wszędzie tam, gdzie mogą pojawić się potencjalni użytkownicy.

I wreszcie reklama w papierowych broszurach, mapach i przewodnikach. Najlepiej w widocznym miejscu. Dobra aplikacja jest bowiem uzupełnieniem, a nie powieleniem papierowych wydawnictw. Reklama jest więc jak najbardziej na miejscu. Wszędzie warto umieszczać kody QR, które na skróty doprowadzą nas do sklepu z aplikacjami.

Content marketing

Korzystanie z aplikacji czy nawet przeglądania stron internetowych na urządzeniach mobilnych nie weszło jeszcze do naszego życia tak mocno jak surfowanie w sieci na lalptopie czy PC. Potrzebna jest więc jeszcze edukacja potencjalnych użytkowników. Warto więc poszerzyć nasz plan promocji o współpracę z mediami. Mam tu na myśli zarówno media tradycyjne - prasę, radio telewizję jak i media społecznościowe. Choć aplikacje nie są jeszcze w powszechnym użytkowaniu, to temat wzbudza zainteresowanie. Temat mobilności jest jednym z najczęściej wyszukiwanym w sieci. Stąd łatwo nim zainteresować dziennikarzy. Jeżeli zrobiliśmy świetną aplikacje promującą nasze miasto, to czy nie zainteresują się nim publicyści lokalnej gazety czy rozgłośni radiowej? Jasne, że tak. Jeżeli jeszcze będziemy umieli ciekawie i z pasją o niej opowiedzieć, wytłumaczyć wszystkie możliwości i plany rozwoju, to temat na pewno wypromujemy medialnie.

Tworząc aplikację myślmy od razu o jej inteligentnej promocji. I zabierzmy się do pracy, stosując zasadę: „ Nie marz tylko o sukcesie, ale przede wszystkim ciężko na niego pracuj”.

Andrzej Szoszkiewicz

 

 

Title photo by ashkyd | Title: "Nexus 7 App Icon Grid" | License: CC-BY 2.0

 

Wstecz